A+
A-
Wersja kontrastowa
Gmina Lubiewo





 Drukuj

Podziały nieruchomości

Kogo dotyczy

Mieszkańcy gminy

Czas realizacji

Zaopiniowanie podziału nieruchomości z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U z 2023 r. poz. 344 ze zm.); następuje w formie postanowienia wydanego w terminie określonym w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.), od daty wpływu kompletu dokumentów prawem wymaganych (tj. niezwłocznie, najczęściej do miesiąca).
Po nadaniu klauzuli ostateczności postanowieniu pozytywnie opiniującemu podział nieruchomości i złożeniu do organu kompletu pozostałych dokumentów, a także w wypadkach, gdy postanowienie nie jest wymagane, decyzja w sprawie podziału nieruchomości jest wydawana w terminie określonym w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.), od daty wpływu kompletu dokumentów (tj. niezwłocznie, najczęściej do miesiąca).

Wymagane dokumenty

Wniosek osoby lub osób (jeżeli nieruchomość objęta jest współwłasnością) posiadających tytuł prawny do nieruchomości,
oraz następujące dokumenty:
a) stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości;
b) wypis i wyrys z katastru nieruchomości;
c) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem
złożenia wniosku o podział, obowiązującą w dniu złożenia wniosku;
d) wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U z 2023 r. poz. 344 ze zm.);
e) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
f) wykaz zmian gruntowych;
g) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż
w księdze wieczystej;
h) mapę z projektem podziału.
Jeżeli jest wymagane wyrażenie opinii, o której mowa w art. 93 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U z 2023 r. poz. 344 ze zm.); dokumenty wymienione
od pkt 5-8 dołącza się do wniosku o podział nieruchomości po uzyskaniu pozytywnej opinii.
Dokumenty te powinny być przyjęte do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Opłaty

Nie podlega opłacie skarbowej.

Tryb odwoławczy

1. Od wydanego postanowienia opiniującego zaproponowany podział nieruchomości służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Wójta Gminy Lubiewo wniesione w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia zażalenia strona w formie pisemnej oświadczenia może zrzec się prawa do wniesienia zażalenia wobec organu administracji publicznej, który wydał postanowienie. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia zażalenia przez ostatnią ze stron postępowania postanowienie staje się ostateczne i prawomocne.
2. Od wydanej decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Wójta Gminy Lubiewo wniesione w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona w formie pisemnej oświadczenia może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.) – Dział III Rozdział 1.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 r. Nr 268, poz. 2663).
Dodatkowe informacje (opcjonalnie) :
1. W przypadku:
a) dokonywania podziałów nieruchomości, o których mowa w art. 93 ust. 2a u.g.n. (podział terenów przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego wykorzystywanych na cele rolne i leśne, powodujący wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha) oraz dokonywanych na podstawie art. 95 u.g.n. (podział niezależnie od ustaleń planu miejscowego) we wniosku należy wskazać cel dokonania podziału nieruchomości (art. 95 pkt 1,2 i 4-8),
b) gdy podział nieruchomości ma nastąpić na podstawie art. 95 u.g.n., do wniosku o podział należy dołączyć dokumenty, o których mowa w załączniku nr 2,
c) braku kompletu wymaganych dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany na podstawie art. 64 § 2 k.p.a. do uzupełnienia wniosku i złożenia ich w terminie wyznaczonym w wezwaniu - od daty otrzymania wezwania, nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
2. Z wnioskiem o pozwolenie na dokonanie podziału zabytku nieruchomego, wpisanego do rejestru zabytków, winien występować do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków właściciel lub wieczysty użytkownik dzielonej nieruchomości, bądź ich pełnomocnicy, zgodnie z art. 96 ust. 1a u.g.n.
3. Podziału nieruchomości dokonuje się na koszt osoby, która ma w tym interes prawny.

Dodatkowe informacje

1. W przypadku:
a) dokonywania podziałów nieruchomości, o których mowa w art. 93 ust. 2a u.g.n. (podział terenów przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego wykorzystywanych na cele rolne i leśne, powodujący wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha) oraz dokonywanych na podstawie art. 95 u.g.n. (podział niezależnie od ustaleń planu miejscowego) we wniosku należy wskazać cel dokonania podziału nieruchomości (art. 95 pkt 1,2 i 4-8),
b) gdy podział nieruchomości ma nastąpić na podstawie art. 95 u.g.n., do wniosku o podział należy dołączyć dokumenty, o których mowa w załączniku nr 2,
c) braku kompletu wymaganych dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany na podstawie art. 64 § 2 k.p.a. do uzupełnienia wniosku i złożenia ich w terminie wyznaczonym w wezwaniu - od daty otrzymania wezwania, nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
2. Z wnioskiem o pozwolenie na dokonanie podziału zabytku nieruchomego, wpisanego do rejestru zabytków, winien występować do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków właściciel lub wieczysty użytkownik dzielonej nieruchomości, bądź ich pełnomocnicy, zgodnie z art. 96 ust. 1a u.g.n.
3. Podziału nieruchomości dokonuje się na koszt osoby, która ma w tym interes prawny.

© 2024 Gmina Lubiewo
aplikacja: 1.10.003.010, baza: 1.8.6.3
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce